Теофилівська філія - Правила дорожнього руху

Правила дорожнього руху

1. Організація дорожнього руху. Правосторонній, односторонній, двосторонній рух. Правила безпеки при переході вулиці. Наземний, надземний, підземний переходи

Існує правосторонній, лівосторонній, односторонній і двосторонній дорожній рух. У нашій країні транспорт рухається з правого боку або в одному напрямку.

ˆ Перед переходом дороги завжди слід зупинитись і роздивитись навкруги Переходити проїжджу частину вулиці потрібно пішохідними переходами, у тому числі підземними, що позначені дорожніми знаками.

ˆ Під час переходу вулиці потрібно керуватися сигналами світлофора чи регулювальника.

ˆ Якщо наближається машина з увімкненим проблисковим маячком або спеціальним звуковим сигналом, пішоходи повинні утриматись від переходу проїжджої частини.

ˆ Пішоходи, які не встигли закінчити перехід, повинні перебувати на «острівці безпеки» або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків. Продовжувати перехід можна, лише переконавшись у безпеці подальшого руху.

ˆ переходити лише тоді, коли впевнений, що транспорт перебуває на достатній відстані;

ˆ не можна переходити дорогу в місцях, де вона має круті повороти;

ˆ у темний час потурбуватися про те, щоб виділити себе на проїжджій частині чи узбіччі (блискучі предмети, предмети білого кольору).

Пішоходи повинні переходити проїжджу частину вулиці пішохідними переходами. Переходи бувають наземні, підземні, надземні.

Наземні — це ділянка проїжджої частини.

Надземні — це перехід над проїжджою частиною.

Підземні — перехід під проїжджою частиною.

Якщо в зоні немає переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки. Якщо є світлофор, слід керуватися його сигналами. Якщо вулиця має двосторонній рух, то, ступивши на край проїжджої частини, слід подивитися ліворуч, а дійшовши до середини — праворуч.

 

2. Типи перехресть (регульовані, нерегульовані). Правила переходу дороги на перехрестях

Перехрестям називається місце перетину вулиць. Воно є регульованим і нерегульованим. На регульованому перехресті рух транспорту впорядковується за допомогою регулювальника або світлофора. Переходити дорогу необхідно тільки на зелене світло світлофора. Якщо перехрестя регулюється регулювальником, слід підкорятися його сигналам. Пішоходи не повинні затримуватись чи зупинятись на дорозі, переходити перехрестя по діагоналі. За відсутності і світлофора, і регулювальника перехрестя є нерегульованим. Переходити його слід біля знаку «Пішохідний перехід» або дорожньою розміткою «зебра».

Перехід багатосмугової дороги

Автомобільна дорога, вулиця — це частина території, з усіма розміщеними на ній спорудами, у тому числі в населеному пункті, призначена для руху транспортних засобів (ТЗ) і пішоходів.

Пішохідний перехід — це ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначена для пересування пішоходів через дорогу.

Багатосмугова дорога — дорога з повздовжніми смугами на проїжджій частині, що мають ширину, достатню для руху ТЗ, і призначені для руху в обох напрямках.

Під час переходу проїжджої частини дороги пішоходи повинні користуватися підземним і надземним пішохідними переходами або переходити дорогу в місцях, позначених спеціальною розміткою чи дорожніми знаками «Пішохідний перехід».

Якщо на ділянках шляхів відсутні позначені пішохідні переходи, переходити дорогу дозволяється на перехрестях по лінії тротуарів або узбіч. Коли перехрестя або позначені пішохідні переходи в межах видимості відсутні, а дорога має не більш ніж три смуги руху для обох його напрямків, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом до краю проїжджої частини в місцях, де вона добре проглядається в обох напрямках, і лише після того як пішохід оцінить відстань до транспортного засобу, що наближається, та його швидкість і пересвідчиться у відсутності небезпеки.

Рух організованих груп людей по дорозі дозволяється лише в напрямку руху транспортних засобів колоною не більше за чотирьох осіб у ряд за умови, що колона не займає більш ніж половину ширини проїжджої частини. Спереду і ззаду колони з лівого боку мають перебувати супровідники з червоними прапорцями, а в темний час доби й за умов недостатньої видимості — із запаленими ліхтарями: попереду — білого кольору, позаду — червоного.

Організовані групи дітей дозволяється водити лише тротуарами й пішохідними доріжками, а якщо їх немає — узбіччям дороги, але виключно у світлий період доби й у супроводі дорослих.

У всіх випадках, коли пішохід збирається переходити проїжджу частину або узбіччя, а також поза перехрестям і позначеними переходами, він повинен, перш ніж почати перехід, переконатися в його безпеці, і, насамперед — у відсутності ТЗ, що наближається.

Пішоходи, які не встигли завершити перехід усієї проїжджої частини, повинні пропустити ТЗ, очікуючи на можливість для подальшого руху на острівці безпеки, а за його відсутності — на лінії, що розділяє потоки протилежних напрямків. Продовжувати перехід дороги можна, виконавши ті самі вимоги, що регламентують порядок початку переходу проїжджої частини дороги. Якщо на проїжджій частині зупинився ТЗ або з’явилась інша перешкода, що обмежує огляд, необхідно належним чином переконатися у відсутності ТЗ, що наближаються. При цьому обходити їх слід з того боку, який ближче до ТЗ, що наближаються, тобто ТЗ, який стоїть, слід обходити ззаду.

 

3. Правила переходу вулиці після висадки з транспорту

 Ніколи не перебігайте дорогу перед транспортом, що наближається.

 Під час переходу дороги спочатку подивіться ліворуч, потім — праворуч.

 Якщо немає тротуару, іти можна узбіччям назустріч руху транспорту.

 Не влаштовуйте ігри на проїжджій частині.

 Не катайтеся на проїжджій частині на велосипеді. Їздити на велосипеді по проїжджій частині дозволяється лише з 14 років.

 Не підходьте близько до посадкового місця, доки автобус не зупиниться остаточно.

 Під час посадки у автобус не штовхайтеся, спочатку пропустіть молодших і літніх.

 Під час руху транспорту не підводьтеся.

 Підводитися можна лише тоді, коли автобус зупиниться повністю.

 Переходити дорогу, вийшовши з транспорту, можна лише після того, як він від’їде, щоб добре було видно проїжджу частину.

 

4. Дорожні знаки

 Чим регулюється рух на вулицях і дорогах? (Дорожніми знаками)

Дорожні знаки — це символи (умовні позначки), що встановлюються на дорогах для орієнтації учасників дорожнього руху. Дорожні знаки називають «міжнародною мовою вулиць».

На своєму шляху до школи, магазина, театру, стадіону — усюди ви зустрічаєте дорожні знаки. Вони пофарбовані в яскраві кольори й помітні здалеку. Багато з цих знаків вам добре відомі.

Дорожні знаки виконують ту саму роль, що й світлофори, лінії розмітки проїжджої частини вулиць і доріг: вони допомагають регулювати й організовувати рух потоків машин і людей.

Знаки полегшують роботу водіїв, допомагають їм та пішоходам правильно орієнтуватись у складній обстановці дорожнього руху.

Водії добре знають значення дорожніх знаків і вміло користуються ними. Головні знаки повинні добре знати також велосипедисти й пішоходи.

Усі дорожні знаки поділяють на сім груп. Вони відрізняються як за формою, так і за кольором. На знаки нанесено різні малюнки, для того щоб можна було легше визначити їхнє призначення.

Знаки першої групи — попереджувальні (разом — 43): вони попереджують водіїв і пішоходів про можливу небезпеку. Ці знаки установлюють на певній відстані від місця небезпеки так, щоб їх було добре помітно. Форма більшості знаків — трикутник білого кольору з червоною облямівкою.

Знаки другої групи — знаки пріоритету (разом — 6): вони встановлюють черговість проїзду перехресть, а також вузьких ділянок вулиць.

Знаки третьої групи — заборонні (разом — 35): вони забороняють певні дії водіїв і пішоходів, тому їх так називають. Ці знаки мають форму кола білого кольору з червоною облямівкою. Але існують також заборонні знаки, пофарбовані в червоний або блакитний колір.

До четвертої групи входять знаки, що пропонують (разом — 18). Вони пропонують, дозволяють водіям рухатися в певному напрямку, виконувати ті чи інші приписи, зазначені на них. Такі знаки круглі, блакитного кольору.

Знаки п’ятої групи називаються інформаційно-вказівними (разом — 66). Вони інформують водіїв про різну дорожню обстановку. Ці знаки мають форму квадрата або прямокутника з малюнками й написами на зеленому, блакитному або жовтім тлі.

У знаках шостої групи міститься різноманітна інформація, пояснення. Вони допомагають водіям і пішоходам орієнтуватися в дорозі, наприклад сповіщають про місця відпочинку, заправні станції, медичні пункти, місця руху тощо. Ці знаки називають знаками сервісу (разом — 12). Вони мають форму прямокутника й пофарбовані в блакитний колір.

До знаків сьомої групи належать знаки додаткової інформації (таблички) (разом — 50), які допомагають упорядкувати рух потоків транспортних засобів або уточнити, посилити дії знаків.

Усі дорожні знаки зазвичай установлюють праворуч вулиці або дороги лицьовим боком назустріч руху, щоб водії та пішоходи добре їх бачили.

У великих містах і на всіх головних магістралях установлюють знаки з підсвічуванням (усередині них розташовані електричні лампочки). Такі знаки добре помітно ввечері.

Знаки також часто вкривають спеціальною світловідбивною плівкою. У разі освітлення їх фарами автомобілів, що наближаються, вони починають світитися, і водій добре розрізняє такі знаки у вечірній час. Усі сім груп містять безліч різних знаків.

 

5. Дорожня розмітка

На багатьох вулицях і дорогах, а також на різних дорожніх спорудах (на мостах, естакадах, у тунелях) можна побачити різні лінії, написи та інші позначення, нанесені фарбою білого й жовтого кольорів.

Ці лінії й позначки називають дорожньою розміткою. Дорожня розмітка допомагає водіям і пішоходам орієнтуватися в русі, завдяки чому сприяє підвищенню безпеки руху.

Розмітка може бути горизонтальною й вертикальною. Лінії на проїжджій частині вулиць і доріг називаються горизонтальною розміткою. Їх наносять фарбою переважно білого кольору. Що це за лінії?

Лінії пішохідного переходу

Перехід позначають широкими смугами, нанесеними білою фарбою. Його називають «зеброю».

На широких вулицях пішохідний перехід типу «зебра» іноді доповнюють стрілками. Стрілки нагадують людям, що під час переходу вулиці слід дотримуватись правої сторони пішохідного переходу. Це дозволяє уникнути зіткнення зустрічних потоків пішоходів. Пішоходи не стикатимуться і швидше звільнять проїжджу частину. У результаті не буде заторів транспортних засобів на проїжджій частині.

Лінії, що розділяють зустрічні потоки транспортних засобів

Ці лінії наносять уздовж вулиці або дороги по осі проїжджої частини. Вони можуть бути суцільними або переривчастими. Переривчасті лінії, що розділяють зустрічні потоки, водії автомобілів і велосипедисти можуть перетинати по обидва боки. Перетинати ж суцільні лінії розмітки або рухатися по них забороняється.

Пішоходи повинні пам’ятати, що, дійшовши до лінії поділу зустрічних потоків автомобілів, слід подивитися праворуч, пропустити транспортні засоби й продовжувати перехід вулиці. Лінії, що поділяють проїжджу частину на смуги (ряди), якими рухаються транспортні засоби в одному напрямку

Дві або три такі паралельні лінії показують водієві, що можна рухатися у два або три ряди.

Лінії, що позначають місця, де велосипедна доріжка перетинає проїжджу частину вулиці або дороги

У місці перетинання наносять переривчасті лінії зі стовщеними штрихами у формі квадратиків.

Велосипедист, перетинаючи вулицю або дорогу, повинен переконатися у відсутності транспортних засобів, які наближаються, і лише після цього може почати рух.

Стоп-лінія Цю лінію зазвичай наносять на перехрестях перед пішохідними переходами.

Є й інші лінії горизонтальної розмітки, але їх повинні добре знати лише водії.

Вертикальна розмітка Вона наноситься, наприклад, на поверхні опор мостів, шляхопроводів, огороджень, що встановлюються на небезпечних для руху ділянках доріг, на круглих тумбах, розташованих на острівцях безпеки, тощо.

 

6. Рух за сигналами регулювальника

Уявімо ситуацію: на жвавому перехресті перестали працювати світлофори, бо в результаті аварії склалася небезпечна ситуація. Як у цьому випадку регулюється рух? (За допомогою регулювальника)

На перехрестях вулиць і доріг рух транспортних засобів і пішоходів часто регулюється регулювальником.

Регулювальник, спостерігаючи за потоком автомобілів, автобусів, тролейбусів, сам вирішує, кого пропустити в першу чергу, щоб не створювати скупчення. Він віддає накази жестами рук або за допомогою спеціального жезла. У цьому випадку всі водії та пішоходи підкорюються лише сигналам регулювальника. Тому їх слід добре знати й пам’ятати. Кожен його жест, кожне положення корпуса регулювальника відносно водіїв і пішоходів відповідає певному сигналу світлофора.

Розглянемо жести регулювальника відповідно до сигналів світлофора:

 заборонний (з боку грудей і спини рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено);

 вимога підготовки до руху (жезл або просто рука підняті вгору — рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках);

 жест дозволу (коли регулювальник стоїть боком, пішоходам дозволено переходити проїжджу частину).

Якщо світлофор працює, але на перехрестя виходить регулювальник, то всі учасники руху повинні підкорятися тільки жестам регулювальника, незалежно від сигналів світлофора.

 

7. Пасажир в автомобілі

Посадку та висадку з легкового автомобіля слід здійснювати не на проїжджій частині, а у спеціально відведених для цього місцях або біля бордюру й лише після остаточної зупинки транспорту, головне — не з боку руху транспорту.

Під час руху автомобіля не можна відволікати водія, чіпати ручки дверей, гратися гострими предметами, висовувати руки й голову у вікна автомобіля, обов’язково слід користуватися ременями безпеки.

Потенційна небезпека пасажирських місць

Усередині салону автомобіля для пасажира існують такі фактори травмування:

 наявність зайвих пасажирів;

 багаж на задньому сидінні;

 імовірність пересування пасажира всередині салону;

 наявність виступів усередині автомобіля;

 незакріплені предмети.

Захисні системи, їхнє призначення

Найнебезпечнішим є переднє сидіння поруч із водієм, тому перевезення дітей віком до 12 років на цьому сидінні суворо заборонено.

До захисних систем салону автомобіля належать:

 підголівники;

 ремені безпеки (під час руху автомобіля ремені мають обов’язково бути пристебнуті);

 надувні подушки безпеки;

 безпечні колисочки для дітей віком до 1 року;

 безпечне крісло для дітей дошкільного віку.

 

8. Основні види ДТП. Поведінка при ДТП

Головні причини, через які трапляються дорожньо-транспортні пригоди з вини водія

Неуважність водія. Мобільні телефони, диски, їжа, набирання текстових повідомлень тощо дуже відволікають від дороги. У 80 % випадків причиною зіткнення є саме неуважність водія.

Ризикована поведінка за кермом. До цього можна зарахувати ігнорування сигналів світлофора, дорожніх знаків, а також зміну ряду та підрізання. Різниця між ризикованою поведінкою та неуважністю водія полягає в тому, що перша найчастіше є усвідомленоюВисока швидкість. Швидкість перевищує більшість водіїв, але молоді й недосвідчені роблять це набагато частіше. Згідно зі статистикою, третина всіх аварій, у яких гинуть люди, відбувається з провини молодих водіїв, які перевищили швидкість.

Керування в нетверезому стані. Під дією алкоголю люди не дотримуються елементарних правил, знижується швидкість реакції.

Недотримання дистанції. Дотримання дистанції — важливий фактор, що запобігає зіткненню. За швидкості 97 км/год. для остаточної зупинки автомобілю потрібно від 36 до 43м, а багатьом позашляховикам — додаткові 1,5–3 м.

Ігнорування ременів безпеки.

Неправильна поведінка в екстремальних ситуаціях. Уміння уникати аварій виробляється з досвідом. Автомобілісти-початківці набувають навичок упевненого керування поступово й часто потрапляють у ситуації, коли часу для прийняття рішення залишається замало. Висока швидкість і неуважність водія лише погіршують ситуацію.

Керування автомобілем у сонному стані.

Пішоходи також є учасниками руху, і до того ж їх значно більше, ніж водіїв. Але пішоходи не складають іспитів з правил дорожнього руху, які вони знають гірше від водіїв. Пішоходи менш дисципліновані. Цим можна пояснити той факт, що пішоходи частіше порушують порядок на вулицях, ніж водії.

З яких причин найчастіше відбуваються нещасні випадки? Статистичні дані такі:

 перехід і перебігання вулиці перед транспортними засобами — 27 %;

 перехід вулиці в недозволених місцях та на червоний сигнал світлофора — 27 %;

 неуважність під час переходу вулиць — 17 %;

 нетверезий стан пішохода — 14 %;

 несподіваний вихід з-за транспортного засобу, що стоїть, — 9 %;

 інші причини — 6 %.

Головні види ДТП

Головні причини транспортних аварій:

 неуважність учасників дорожнього руху;

 недотримання правил безпеки водіями транспортних засобів і пасажирами;

 порушення правил дорожнього руху пішоходами;

 поламки транспорту;

 неправильний вихід на проїжджу частину з-за транспорту, що стоїть;

 незадовільний стан проїжджої частини вулиць і доріг;

 погані погодні умови.

Особливості сучасного транспорту: висока швидкість, величезна руйнівна сила через різке зупинення й зіткнення, висока пожежонебезпечність.

Поведінка під час ДТП

Особливо небезпечним транспортний засіб є в таких випадках:

 під час посадки й висадки;

 у разі екстреного гальмування, особливо під час мряки й ожеледиці;

 під час руху автомобіля, що має несправності, за яких заборонено його експлуатацію.

Найбільш поширені види ДТП — це наїзд на пішохода, зіткнення, перекидання автотранспорту. Існує кілька правил для тих, хто виявився свідком або учасником ДТП:

 за будь-яких обставин не залишати постраждалого без допомоги;

 негайно повідомити про пригоду в ДАІ (це не обов’язково в разі відсутності жертв, а в учасників — претензій одне до одного);

 намагатися нічого не змінювати на місці пригодисвідкам наїзду або аварії, після якої водій залишив місце пригоди, — запам’ятати й записати номер, марку, колір і прикмети машини та водія, викликати швидку допомогу, сповістити дорослих і працівників ДАІ.

Якщо ви їдете на передньому місці пасажира, закрийте голову руками та ляжте на бік, розтягшись на сидінні. Перебуваючи на задньому сидінні, упадіть на підлогу. Якщо поруч із вами дитина — накрийте її собою.

Як діяти після аварії? З’ясуйте, у якому місці автомобіля та в якому положенні ви перебуваєте, чи не горить автомобіль та чи не підтікає бензин (особливо в разі перевертання). Якщо двері заклинило, залиште салон автомобіля через вікна, відчинивши їх або розбивши важкими підручними предметами. Вибравшись із машини, відійдіть від неї якнайдалі — можливий вибух.

Після цього намагайтеся зберігати спокій, огляньте себе та місце аварії, по можливості надайте само- та взаємодопомогу. Слід пам’ятати, що життя потерпілого залежить від вчасної та кваліфікованої медичної допомоги

 

9. Безпека руху велосипедиста

Виїжджаючи з дому, перевірте кермо (чи легко воно повертається) та шини, роботу ручного й ніжного гальм і дзвінка.

Заборонено їздити на проїжджій частині вулиці, тротуарами, а також у місцях, де можна випадково виїхати на дорогу. Кататися слід у спеціально відведених місцях (спортивний майданчик, стадіон тощо).

Не можна кататися тротуарами та доріжками садів, бульварів і парків, щоб не зачепити пішохода або малюка, який грається.

Дітям віком до 14 років категорично забороняється їздити на велосипеді дорогою.

Велосипед має бути обладнаний світловідбивачами: спереду — білого кольору, з боків — оранжевого, ззаду — червоного.

Велосипедистові забороняється:

* рухатися проїжджою частиною, коли поряд є велосипедна доріжка; рухатися тротуарами й пішохідними доріжками (крім дітей на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);

* під час руху триматися за інший транспортний засіб;

* буксирувати велосипед;

* їздити, не тримаючись за кермо, та знімати ноги з педалей;

керувати велосипедом з несправним гальмом і звуковим сигналом, а також без освітлення у темний час доби та в умовах недостатньої видимості.

Виїжджати на вулицю на несправному велосипеді не можна.

Не катайтеся вдвох на одномісному велосипеді. Це забороняється правилами руху.

Не можна їздити на велосипеді, тримаючись за кермо однією рукою або взагалі не тримаючись за нього.

Завжди дуже обережно об'їжджайте автомобіль, який стоїть І біля тротуару. Водій автомобіля або пасажир можуть раптово від-І чинити двері, ударити вас, і ви ризикуєте заточитися, упасти.